Siirry sisältöön
Palaa ohjepankkiin

Usein kysyttyä Oiva Onlinesta

Tältä sivulta löydät usein kysyttyjä kysymyksiä Oiva Onlinessa asioinnista, palvelun käytöstä ja sen sisältämistä ominaisuuksista.

Laskutukseen liittyvissä kysymyksissä löydät tietoa sivulta Sähkölaskut ja maksaminen.

ohjeita Oiva Onlinen käyttöön

Huom. rekisteröinti suoritetaan Oiva Onlineen vain kerran. Jos nämä vinkit eivät auta rekisteröitymisessä tai kohtaat muunlaisia ongelmia, niin voit olla yhteydessä Oiva Onlinen etusivulta löytyvän linkin kautta.

Ensimmäisenä suosittelemme kokeilemaan rekisteröitymistä eri verkkoselaimella tai päätelaitteella. Joidenkin selaimien vanhemmat versiot eivät välttämättä tue Oiva Online -palvelua.

Toisena suosittelemme välimuistin tyhjennystä. Välimuistin tyhjentämällä voit korjata tiettyjä ongelmia ja nopeuttaa sivuston latautumista. Välimuistin tyhjentäminen on myös hyvä asia yksityisyyden suojan vuoksi, koska se poistaa ladattuja ja tallennettuja tietoja eri sivustoilta. Ohjeet välimuistin tyhjentämiseen Google Chromessa löydät täältä ja Microsoft Edgeen täältä.

Online-palvelussa käyttäjätunnuksesi on sama kuin sähköpostiosoitteesi. Jos olet unohtanut salasanasi, voit tilata uuden salasanan klikkaamalla Oma Online -palvelun etusivulta Vaihda salasana -painiketta. Uusi salasana lähetetään sähköpostiisi.

Salasanan vaihtaminen onnistuu Oiva Online -palvelun etusivulta Vaihda salasana -painikkeen kautta. Tarvitset salasanan vaihtamiseen sähköpostiasi.

Jos salasanan vaihtoa on kokeiltu liian monta kertaa peräkkäin, voi pyyntörajoitus estää toiminnan toistaiseksi. Tällöin suosittelemme odottamaan muutaman tunnin ja kokeilemaan salasanan vaihtoa uudelleen.

Asiakas on henkilö, jolla on henkilötunnuksensa alla sähkösopimus/verkkosopimus voimassa. Asiakkaalla voi olla yhtäaikaisesti useampia sopimuksia eri kohteissa, kuten esim. vakituisessa asunnossa ja kesämökillä. Oiva Onlinessa asiakas näkee automaattisesti käyttäjätunnuksensa kautta kaikki ne kohteet, jotka ovat hänen henkilötunnuksen alla. Asiakkuus syntyy sopimuksen teon kautta, mutta käyttäjätunnus täytyy luoda palveluun itse.

Käyttäjä on henkilö, joka on luonut tunnukset Oiva Onlineen, mutta ei välttämättä ole asiakassuhteessa Myyjä- tai verkkoyhtiön kanssa eli hänellä ei ole henkilötunnuksen alla sähkösopimusta. Käyttäjätunnuksen alle voidaan lisätä asiakkuuksia valtakirjaa vastaan. Valtakirjan toimittamisen jälkeen lisäämme käyttäjälle ne asiakkuudet, joista valtakirjassa on sovittu. Näin ollen käyttäjällä voi olla useampia asiakkuuksia tunnuksensa alla.

Voit esimerkiksi hoitaa ikääntyneen läheisesi asioita omilla käyttäjätunnuksillasi, kun valtakirja on toimitettu ja asiakkuuden lisäys tehty.

Lisätietoa valtakirjoista yhtiöittäin:
Omavoiman asiakkaat
Rauman Energian asiakkaat
Vakka-Suomen Voiman asiakkaat

Ollessasi kirjautuneena palveluun sivun oikeassa yläreunassa on nimesi ja asiakasnumerosi. Nimestä painalla avautuu valikko, josta valitaan ’Vaihda asiakkuutta’. Tämän jälkeen näet kaikki asiakkuutesi yhtiöittäin ja voit valita, mitä tietoja haluat tarkastella.

Oiva Online on on toteutettu yhteistyössä eri yhtiöiden kanssa ja tästä syystä palvelussa voi olla useampia asiakkuuksia yhden käyttäjätunnuksen alla. Eri yhtiöitä koskevat viestit ovat asiaa koskevan asiakkuuden alla. Pääset vaihtamaan asiakkuutta sivun oikeasta yläreunasta oman nimen kohdalta. Lukemattomat viestit on merkitty sinisellä infosymbolilla ’Ota yhteyttä’ otsikon vieressä:

Kyllä, käyttäjätunnus eli sähköposti tulee kirjoittaa aina pienillä kirjaimilla sekä rekisteröityessä että kirjautuessa. Selaimesi saattaa automaattisesti muuttaa alkukirjaimen isoksi, joten tarkista käyttäjätunnuksen kirjoitusasu huolellisesti.

Eikö kirjautuminen/rekisteröityminen onnistu?  – ota yhteyttä Oiva Onlinen etusivun kautta.

Voit muuttaa tietojasi tekemällä meille ilmoituksen muutettavista tiedoista Onlinen viestitoiminnallisuuden kautta. Valitse aiheeksi asiakastietojen päivitys ja kerro, mitä tietoja haluat meidän päivittävän. Yhteystietojen päivitys sujuu nopeasti, sillä viesti lähetetään Onlinessa tunnistautuneena käyttäjänä. Näin ollen pystymme muuttamaan tiedot suoraan järjestelmään.

Onlinen raportointiin kulutukset päivittyy tyypillisesti kulutusta seuraavan vuorokauden aikana. Päivittyminen tapahtuu aina samaan vuorokaudenaikaan mikä on riippuvainen omasta verkkoyhtiöstäsi. Joskus tietojen päivittymisessä voi mennä muutama vuorokausi esimerkiksi tiedonsiirtoon tai tiedon käsittelyyn liittyvien ongelmien vuoksi. Useammankin vuorokauden mittaiset puutteet päivittyvät automaattisesti kun kulutustiedot ovat saatavilla eikä asiakkaan tarvitse olla niistä erikseen yhteydessä. 

Jos tiedoissasi on pidempi viive kuin muutaman päivän, niin suosittelemme kirjautumista palveluun uudelleen tai päivittämään raportointisivua päivitä -painikkeella (F5).

Normaalisti raportointisivulla kulutustiedot päivittyvät kulutusta seuraavan vuorokauden aikana. Mikäli energiankäytön raportointi ei vastaa tätä, suosittelemme odottamaan yön yli ja tarkistamaan tilanteen uudelleen seuraavana päivänä. Tiedot voivat päivittyä viiveellä esimerkiksi järjestelmähuoltojen tai tiedonsiirtoon liittyvien ongelmien vuoksi.

Jos tiedot eivät näy seuraavana päivänä, pyydämme ystävällisesti ilmoittamaan asiasta meille. Voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme Onlinen viestitoiminnallisuuden kautta.

Online-palvelussa voi tarkastella kulutustietojasi niin vartti-, tunti-, päivä-, kuukausi- ja vuositasolla valitsemansa tarkastelujakson osalta. Kulutuslaskelmaa voi tarkastella joko näytöllä Näytä taulukossa – painikkeen kautta tai lataamalla raportin Excel-muotoon Lataa raportti -painikkeesta.

Jos sinulla on useampia käyttöpaikkoja, voit valita sivustolla alasvetolaatikosta oikean kohteen tarkasteluun tai muuttaa sivun oikeasta yläreunasta asiakkuutta (myyjä- tai verkkoyhtiön asiakas).

Voit tarkastella pientuotannon eli aurinkovoimalan tuotantoa menemällä Oiva Onlinen ylävalikosta ’Energiankäytön raportointi’ ja valitsemalla ’Sähkön myynti’. Valitse alasvetovalikosta tuotannon käyttöpaikka (pitkän numerosarjan lopussa lukee tuotanto).

Tietoja voit tarkastella niin kWh- ja euromääräisenä. Tarkastelujaksoksi voit valita niin päivä-, viikko- ja kuukausitason. Euromääräiseksi muutettuna näet sähköverkkoon myydyn ylijäämän osuuden eli saman summan kuin laskulla.

Rekisteröidy normaaliin tapaan Online-palveluun omia tietojasi käyttäen. Tämän jälkeen valtuutuksena käyttöön voit täyttää mobiilivarmenteella tai pankkitunnuksilla toimivan sähköisen valtakirjan. Sähköistä valtakirjaa ei tarvitse erikseen toimittaa meille, vaan se käsitellään suoraan asiakaspalvelussamme. Viimeisenä voitte lähettää meille Onlinen-palvelun kautta viestin sähköisen valtakirjan täyttämisestä ja me lisäämme yrityksen/taloyhtiön tiedot suoraan käyttäjätilisi alle.

Lisätietoa valtakirjoista yhtiöittäin:
Omavoiman asiakkaat
Rauman Energian asiakkaat
Vakka-Suomen Voiman asiakkaat

Rekisteröidy normaaliin tapaan Online-palveluun omia tietojasi käyttäen. Tämän jälkeen valtuutuksena käyttöön voit täyttää mobiilivarmenteella tai pankkitunnuksilla toimivan sähköisen valtakirjan. Sähköistä valtakirjaa ei tarvitse erikseen toimittaa meille, vaan se käsitellään suoraan asiakaspalvelussamme. Viimeisenä voitte lähettää meille Onlinen-palvelun kautta viestin sähköisen valtakirjan täyttämisestä ja me lisäämme edustamanne henkilön tiedot käyttäjätilisi alle.

Lisätietoa valtakirjoista yhtiöittäin:
Omavoiman asiakkaat
Rauman Energian asiakkaat
Vakka-Suomen Voiman asiakkaat

Motiva tarjoaa maksutonta energianeuvontaa ja opastusta kaikille suomalaisille.

Ota yhteyttä:

  • Lähetä kysymyksesi sähköpostitse osoitteeseen kuluttajaneuvonta@motiva.fi
  • Lähetä viesti energianeuvojalle Messengerissä Facebook-sivultamme Asiaa energiasta – Facebook
  • Soittamalla energianeuvojalle, puhelinneuvonta on avoinna maanantaisin ja perjantaisin klo 9-12 puh. (09) 6122 5150. Puhelu maksaa tavanomaisen puhelun verran.

Lisätietoa https://www.motiva.fi/koti_ja_asuminen/asiaa_energiasta_-_kuluttajien_energianeuvonta