Siirry sisältöön
Palaa ohjepankkiin

Sähkölaskut ja maksaminen

Kun sinulla on kysyttävää liittyen sähkölaskuihin ja maksamiseen, saatat hyvinkin löytää etsimäsi täältä. Tälle sivulle olemme koonneet usein kysyttyjä kysymyksiä mm. laskujen tarkasteluun Oiva Onlinessa.

ohjeita Oiva Onlinen käyttöön

Oiva Onlinesta löytyvät asiakkuudet liittyvät Omavoimaan (sähkön myynti), Rauman Energiaan (sähkön siirto, kaukolämpö) tai Vakka-Suomen Voimaan (sähkönsiirto, kaukolämpö). Mikäli olet sekä Omavoiman, että Rauman Energian/Vakka-Suomen Voiman asiakas, tapahtuu sähkölaskutus yhteislaskulla, joka löytyy Omavoiman asiakkuuden alta. Tarkistathan sivun oikeasta yläkulmasta nimesi alta, että olet oikealla asiakkuudella.

Mikäli uusimmat laskut eivät ole nähtävissä tai laskun tila ei näy maksettuna, suosittelemme odottamaan yön yli ja tarkistamaan tilanteen uudelleen seuraavana päivänä. Tiedot voivat päivittyä viiveellä esimerkiksi järjestelmähuoltojen tai tilapäisten häiriöiden vuoksi.

Jos tiedot eivät näy seuraavana päivänä, pyydämme ystävällisesti ilmoittamaan asiasta meille. Voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme Onlinen viestitoiminnallisuuden kautta.

Laskun avautumisessa kestää yleensä pienen hetken, kun painat ’Avaa’ -painiketta. Jos lasku ei kuitenkaan aukea tarkastathan selaimen asetuksista, että ponnahdusikkunat ovat sallittu kyseiselle sivustolle.

Apple laitteiden osalta apua ponnahdusikkunoihin saat täältä.
Muiden laitteiden osalta apua ponnahdusikkunoihin saat täältä.

Ei kannata hätääntyä, jos sähkölasku ei näy heti suoritettuasi maksettuna. Lasku näkyy yleensä maksettuna noin 1-3 pankkipäivän kuluessa. Jos siis esimerkiksi olet maksanut sähkölaskun viikonloppuna, alkaa laskenta vasta ensimmäisestä arkipäivästä eli maanantaista.

Kaikki omat sähkölaskusi löydät helposti Oiva Onlinesta. Voit avata ja tallentaa laskut halutessasi koneellesi pdf-tiedostona. Palvelusta löydät myös laskuarkiston ja voit tarkastella laskujesi tilaa sekä toimitustapaa.

Huom. laskut avautuvat uuteen ikkunaan ja niiden avaamiseksi tulee hyväksyä ponnahdusikkunat.

Sähkön kokonaishinnan voi sanoa jakautuvan kolmeen osaan. Kotitalouskäyttäjällä sähköenergian osuus sähkölaskusta on noin kolmannes, sähköverojen osuus on noin reilu kolmannes ja vajaa kolmannes jää sähkön siirrolle eli verkkopalvelulle. Sähkönlaskun vero-osuudesta vajaa kaksi kolmannesta on arvonlisäveroa ja yksi kolmannes sähköveroa.

Sähkönjakelu eli sähkön siirto ja sähkön myynti on eriytetty toisistaan. Itse valitsemasi ja kilpailuttamasi sähkön myyjä lähettää laskun sähkön myynnistä. Sähkönjakelusta eli verkkopalvelusta eli sähkön siirrosta laskuttaa sähköverkkoyhtiö, jonka jakeluverkkoalueella sähkönkäyttöpaikkasi, kuten kesämökkisi tai omakotitalosi sijaitsee.

Jos ostat sähkösi Omavoimalta ja sähkönkäyttöpaikkasi sijaitsee Rauman Energia Sähköverkko Oy:n, Valkeakosken Energia Oy:n tai Vakka-Suomen Voima Oy:n verkkoalueella saat vain yhden sähkölaskun, jossa on eriteltynä verkkopalvelun ja sähkönmyynnin osuudet.

Löydät Omavoiman laskut ylävalikosta ’Omat tiedot’ ja ’Laskut’. Aurinkovoimalan hyvitysosuus on nykyisin mukana myyntisopimuksesi laskulla. Valitse valikosta oikea käyttöpaikka ja avaa pdf-kopio ’Avaa’ -painikkeesta (Huom. laskut avautuvat uuteen ikkunaan ja niiden avaamiseksi tulee hyväksyä ponnahdusikkunat).

Aurinkovoimalan tuottama ylijäämä näkyy laskun etusivulla miinusmerkkisenä perus- ja energiamaksun alapuolella. Laskun toiselta sivulta eli laskuerittelystä näet laskutuskuukauden hyvitettävän kokonaistuotannon määrän kWh-tasolla ja laskutuskuukauden keskimääräisen hyvityshinnan. Omavoima maksaa hyvitystä aurinkosähköstä SPOT-hintaan sidotulla hyvityshinnalla, mutta laskulle tulostuu vain kuukauden keskihinta erillisten tuntihintojen sijaan.

Onlinessa voit myös tarkistaa energiakäytön raportoinnista ylijäämätuotannon määrän euroina esimerkiksi päivä- ja kuukausitasolla.

Helpoin tapa saada e-lasku käyttöösi laskuille on tilaamalla e-laskuehdotus. Voimme lähettää puolestasi e-laskuehdotuksen pankkiisi ja sinun tulee vain hyväksyä tilaus pankissasi. Huomaathan, että jos et itse hyväksy e-laskuehdotusta verkkopankissa, saapuvat laskut jatkossakin paperisina.

Voit tilata e-laskuehdotuksen olemalla yhteydessä Oiva Onlinen viestitoiminnallisuuden kautta (HUOM! muista mainita pankkisi viestissä).

Kun saat e-laskuehdotuksen pankkiisi, tulee se hyväksyä 30 päivän kuluessa. Hyväksymällä ehdotuksen varmistat, että saat jatkossa laskut e-laskuna suoraan verkkopankkiisi. Jos et hyväksy e-laskuehdotusta määräajan umpeuduttua, tulee ehdotuksen lähetystä pyytää uudelleen.

Jos tarvitset apua e-laskuehdotuksen hyväksymiseksi, olethan yhteydessä oman pankkisi asiakaspalveluun.

Sähkölaskun eräpäivän siirto onnistuu helposti ja maksutta Oma Lowell Laskutus -palvelussa. Maksuton eräpäivän siirto on tehtävä aina ennen sähkölaskun varsinaista eräpäivää.

Kirjaudu Oma Lowell -palveluun

Voit siirtyä Oma Lowell -palveluun myös Oiva Online-palvelun Laskut-osion kautta.

Lowell Oy huolehtii kaikista sähkölaskun maksamiseen liittyvistä asioista, mm. laskun eräpäivän siirrosta. Maksuton eräpäivän siirto on tehtävä aina ennen sähkölaskun varsinaista eräpäivää.

Lowellin asiakaspalvelu puh. 02 2700 390 (ma-pe klo 8-18).
Kirjaudu Oma Lowell -palveluun

Voit siirtyä Oma Lowell -palveluun myös Oiva Online-palvelun Laskut-osion kautta.